Humor
Cíl: práce s poznáváním kultury skrze opomíjené charakteristiky, hlubší
porozumění odlišnostem, prevence nechtěných neporozumění, prohloubení
kvality sociálních vztahů.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře;
behaviorální kompetence ­ pochopení specifičnosti humoru či ironie.
Cílová skupina: cca 15–20 (závisí na počtu zastoupených kultur spíše
než na počtu účastníků samotných), interkulturní skupina.
Čas: cca 60 minut (lze krátit nebo prodloužit podle potřeb skupiny a od–
hadu trenéra).
Pomůcky: nejsou zapotřebí, event. papíry a tužky.
Postup: Vedoucí hry uvede situaci krátkým zamyšlením nad funkcí hu–
moru v kultuře a specifičností humoru pro jednotlivé země. Je velmi vhod–
né mít připraven příklad humoru slovního či neverbálního, který považuje
trenér za typický pro svou kulturu (zvláště pokud je on sám jejím jediným
zástupcem ve skupině). Upozorní na relativitu tohoto pohledu. Naznačí
úvahy o tom, co nám (jeho uživatelům) humor dává, v čem může být pří–
nosem při poznávání kultury. Naznačí problematiku jazyka u humoru ver–
bálního.
Poté požádá jednotlivé účastníky, aby zkusili na papír krátce charakteri–
zovat typ humoru preferovaného ve své kultuře a pokusili se jej dokreslit
konkrétním jedním, dvěma příklady slovní anekdoty nebo kresleného ne–
verbálního humoru (pokud jsou kultury ve skupině zastoupeny více než jed–
ním účastníkem, lze vytvořit i malé pracovní týmy, které zadaný úkol řeší
skupinově).
Po ukončení první fáze lze buď rovnou diskutovat o specifikách a sou–
vislostech druhů humoru, nebo je možno také pracovat s momentem napě–
tí a jednotlivé výtvory a charakteristiky nejprve představit a nechat skupinu
tipovat původ, resp. kulturu původce. Teprve po ukončení odhadů je pak
možno představit správné řešení a v celé skupině diskutovat o tom, co
účastníky překvapilo, potěšilo atp.
Diskuse (vyhodnocení): Skupina se může zaměřit na stereotypy vyjad–
řované zkratkovitou podobou ve formě humoru. Pokud ve skupině vládne
hluboká souhra a pocit bezpečí (spíše dlouhodoběji pracující skupina, bez
aktuálních vnitroskupinových konfliktů), lze otevřít i téma, kdy a jaký hu–
172
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>